Monday, October 5, 2009

KU BAWA MEMORI ITU - (EPISODE 2).....


Sambungan dari - KU BAWA MEMORI ITU (EPISODE 1)

*******************************************************************************

Usai menunaikan solat Zohor, Alisya turun menuju ke dapur.
"Maksu Timah nak ke mana?"
"Kalau dah anaknya sakit, takkanlah nak biarkannya tak makan, Alisya." Alisya tersenyum.
"Tak apalah Maksu Timah, biar saya je yang bawa ke bilik abang Ijam."
"Tak payahlah Alisya." Maksu Timah segan.
"Bukannya saya merangkak pun, Maksu Timah ni." Alisya membawanya ke bilik Ijam.
"Boleh masuk?" Ijam tersenyum menganggukkan kepalanya.
"Mmmm...sedapnya bau."
"Biasalah, lauk orang sakit memang sedap. Orang sakit kena makan makanan yang berkhasiat, barulah cepat sembuh. Ops, lupa pulak...jangan takut makan ubat."
"Alisya..." Alisya senyum mengejek. Bukan dia tak tahu, satu kelemahan Ijam ialah makan ubat.
"Baiklah, saya dengar semua nasihat doktor Alisya." Ijam terseyum nakal. Dia makan dengan berselera. Tanpa disedarinya, Alisya memerhatikan saja telatah Ijam makan. Jauh di sudut hatinya tersentuh dengan apa yang dilakukan oleh Ijam untuk dirinya. Beruntung rasanya mendapat seorang abang yang amat menyayangi dirinya, walaupun Ijam bukanlah abang kandungnya. Hatinya berkata : ~Macam manalah andai satu hari nanti dia terpaksa berpisah dengan Ijam~...
"Alisya...Alisya..."
"Yup..err...dah habis makan?" Jawabnya sedikit gugup.
"Hai..merenung jauh nampak adik abang ni. Teringatkan Remy ke?"
"Mengarut je. Mana ada."
"Mana tau. Dalam diam-diam."
"Orang tak dengarlah." Alisya tetap tak mahu mengalah. Walaupun malu sebenarnya. Ijam mengalah.
"Apalagi...makanlah ubat tu. Takut ke?"
"Tak payah boleh tak?"
"Eh..eh..kalau tak makan ubat, macam mane nak baik. Abang Ijamkan hero idola Alisya. Takkan makan ubat pun takut."
Berbagai alasan diberi asalkan ubat tu tak masuk ke mulutnya. Namun akhirnya dia mengalah dek ugutan Alisya. Ubat itu ditelan jua.
"Yek...pahit..." Alisya ketawa melihat mimik muka Ijam selepas menelan ubat tu. Ijam bengang tengok Alisya mentertawakannya. Namun Alisya terus ketawa.
"Habis dah, ketawakan abang Ijam.."
"Kenapa..nak suruh Alisya ketawa lagi ke?" Nakal. Suara hatinya berkata.
"Alisya, boleh abang tanya sikit?"
"Banyak pun boleh."
"Tadi Remy ada sebut pasal surat. Dia tulis apa kat surat tu?"

**********************************************************************************
bersambung.......

2 comments:

jai@jezz said...

mana dpt citer ni...? dari novel ke.. ishk best gak citer ni.. =)

Ilyah.... said...

jai@jezz:
Hehehehe....citer ni terlintas di minda saya waktu form 4 dulu...lama dah. Hobi suka menulis membuatkan saya mereka citer ni...hehehehe...thank's jai, coz sudi membaca citer ni....:-)