Tuesday, October 20, 2009

KU BAWA MEMORI ITU - (EPISODE 8).....


Sambungan dari - KU BAWA MEMORI ITU (EPISODE 7)

********************************************************************************

27 JULAI 1999 - Birthday Aliyatul Alisya

Hari ni aku kena keluar dengan Iqbal. Gulp. Biar betul. Ni semua abang Ijam punya pasal. Gara-gara nak bertaruh main teka-teki, akhirnya aku kalah lagi. Dahlah teka-teki 2 tahun lepas aku tak boleh nak jawab, ni kan nak jawab teka-teki baru. Huh..pertaruhannya nyer pulak, siapa yang kalah akan keluar dengan orang pilihan si menang. Jadi, si kalahnya aku, si menangnya abang Ijam dan si pilihannya ialah Adam Iqbal. Adush....Lepas ni taubat aku tak nak bertaruh lagi apatah dengan abang Ijam. Nak pergi ke tak nak........Abang Ijam pagi-pagi dah keluar. Nak ajak Tasya, dia balik kampung pulak. Terpaksalah pergi seorang diri.
Mana pulak mamat ni. Janji kat sini pukul 11.00, ni dah 11.30. Alisya masih setia menunggu. Tiba-tiba seorang budak perempuan mencuit lengannya. Huh semangat....sape pulak budak ni.
"Nama akak ni Alisya kan?"
"Err..ya..tapi adik ni siapa?" Kalut aku sekejap.
"Tadi masa saya lalu kat kedai depan tu, ada orang minta saya bagi kad ni kat akak." Kad itu bertukar tangan.
"Boleh akak tahu siapa orang tu?" Budak itu hanya menjungkitkan bahunya sebagai tanda yang dia tak tahu. Kemudian dia berlalu pergi meningggalkan Alisya tertanya-tanya. Pelik bin ajaib. Kad itu dibuka.......

Dear Aliyatul Alisya,

Happy birthday. May Allah Bless You. Jumpa kat tempat lepak biasa.

Hampeh...ayat terakhir tu aku tahu siapa punya keje. Siapa lagi kalau bukan abang Ijam. Dia je yang suka guna ayat tu "jumpa kat tempat lepak biasa."
Kakinya melangkah masuk ke cafe. Serentak itu lagu Happy Birthday bergema. Alisya tercegat. Untuk aku ke. Seorang budak perempuan membawa kek menuju ke arahnya. Eh...budak ni...
"Happy birthday kak Alisya"
"Happy birthday Aliyatul Alisya."

"Kau..Iqbal.." Iqbal tersenyum melihat Alisya yang semakin pelik wajahnya.
"Happy birthday my lovely friend." Tasya menghadiahkan ciuman di pipiku.
"Ohhh..balik kampung konon."
Selang beberapa minit, Ijam menghampirinya dengan sejambak bunga.
"Happy birthday my naughty sweetheart." Jambangan bunga bertukar tangan.
"Tak guna punya orang. Dalam diam-diam buat surprise."
"Kalau Alisya tahu, bukan surprise namanya."

"Jahat tau."
Alisya mencubit lengan Ijam.
"Jahat-jahat pun, sayangkan.."
"Uwek..." Iqbal dan Tasya ketawa melihat gelagat mereka berdua. Tak sah kalau tak bertekak.
Ni semua rancangan Ijam termasuk Iqbal dan Tasya. Eh..ada lagi sorang, Amylia anak buah Iqbal. Dalam diam hatinya berdetik. Thank's abang Ijam...you are always in my heart.

*********************************************************************************
bersambung.........

4 comments:

shidah said...

oh so sweet kene suprise cm 2..
hmm..mcm lam novel gk la..
aiii.. sy xpnh pom dpt suprise cm 2..
uuuuwaaa....

Ilyah.... said...

Shidah:
Kita pun x penah gak dpt surprise mcm tu..dpt berangan dlm citer ni je...huhuhuu :-)

ZaaRz said...

kite tanak cakap pape... sebab nanti orang lain tahu kite bace.. hooho.. kantoi aje. T_T

Tapi, best jugak la.. ;)

Ilyah... said...

ZAARZ:
Tq...huh..malu nak ngaku konon..hehehehehe:-)