Tuesday, March 9, 2010

1.4.3.7.... - PART 3 -


Sambungan dari PART 2......

*********************************************************************************

Pagi ini, entah kenapa jam locengnya tidak berbunyi. Sudahnya dia terjaga jam 6.30 pagi. Huh..dah lambat. Bergegas dia bersiap. Setelah memastikan semuanya dikunci, Qairien memanaskan enjin keretanya.
Biar betul tayar ni..pancit. Ah sudah. Dahlah hari ini ada pembentangan. Qairien membebel sendirian memarahi dirinya sendiri. Tasya out-station pula. Qairien merungut lagi. Kepalanya ligat mencari sesiapa yang sudi menolongnya. Beberapa saat kemudian, dia tersenyum. Nombor Alan didail.
"Hello makcik, kau mimpi apa call aku pagi-pagi ni?" Suara Alan kedengaran.
"Alan, aku nak minta tolong. Tolong ambil aku kat rumah. Tayar kereta aku pancit. Hari ini aku ada pembentangan. Please."
"What! Tayar kereta kau pancit. Oklah. Kau tunggu, sekejap lagi aku sampai."
"Ok. Thank's my friend."
"Kau belanja aku Nando's." Alan sempat lagi mengusik Qairien.
"Iyelah. Aku janji belanja kau."
Alan tiba tepat seperti yang dijanjikannya untuk menumpangkan Qairien. Bukannya jauh rumahnya dengan Qairien.
"Balik nanti aku tolong kau tukarkan tayar tu."
"Thank's Alan. Kalau kau tak ada, confirm aku terlepas pembentangan hari ini." Qairien tersenyum bila Alan sudi menolongnya.
"Aku kan bestfriend kau."
"Iyelah. Kaulah bestfriend aku selama-lamanya." Qairien menjawab.
"Bestfriend je. Not more than that?"
Terdiam seketika Qairien mendengarnya. Dia tahu Alan bergurau. Tapi bagi dirinya, mengharapkan Alan tidak bergurau.
Alan perasan air muka Qairien berubah lantas bersuara.
"Qairien, aku gurau jelah. Aku tau taste kau macam mana."
"Aku tahu kau bergurau. Tu yang malas aku nak layan." Qairien cuba menutup kegugupannya. Walaupun demikian, Qairien tidak tahu yang Alan perasan riak wajahnya yang berubah.

**********************************************************************************

bersambung.....

No comments: