Thursday, April 2, 2009

ANGGERIK DESA.....









  • Entry hari ini aku titipkan kerana teringat seorang member lama aku yang menggunakan nama penanya......Anggerik Desa......aku pun mencari apa itu anggerik desa dan aku menjumpainya....korang hayatilah fakta kat bawah ni....hehehe
  • Nama bunga kat atas ni anggerik desa....
  • Nama saintifiknya.....Dendrobium Crumenatum....
  • Nama lainnya : Orkid merpati, sepulih anggerik, sakat harum, tokmaisi, pigeon orkid, orkid desa, white dove orchid, daun seputih tulang, anggerek bawang, bunga angin...

  • Sejenis tumbuhan epifit....pokok penumpang yang tidak akan menyerap makanan dari pokok yang ditumpangnya kerana ia mampu membuat makanannya sendiri...
  • Antara pokok yang biasa ditumpang ialah...pokok durian, pokok getah dan pokok kelapa sawit.....
  • Berwarna putih dan baunya tersangat harum, tetapi sayangnya keharuman anggerik desa hanya bertahan selama 2 hari...
  • Banyak mengeluarkan bunga selepas hujan lebat yang turun selepas cuaca panas berpanjangan....
  • Kegunaannya dalam perubatan : air yang dikeluarkan daripada batangnya digunakan untuk mengubati sakit telinga...



2 comments:

ajinamoto said...

aku juga anggerik desa
Thanks for the add...
http://bantukeluarga.blogspot.com
http://www.rm20segera.com/?r=anggerikdesa

Penakumenulis said...

ANGGERIKDESA:
Thank's for leave comment here..:-)