Wednesday, May 20, 2009

SYAITAN DALAM BILIK....


Hari ini aku check e-mail. Berzaman rasanya aku x check e-mail....
...dalam byk2 e-mail yg aku baca, aku tertarik utk berkongsi e-mail ini dgn korang semua....korang hayatilah ye...dan fikir2 lah.....
*********************************************
********
Salam Hor
mat,

Seorang anak saudara saya yang berusia 10 tahun mengemukakan soalan ini dan saya gagal menjawabnya. Dia bertanya kenapa tandas rumah-rumah moden sekarang ini ditempatkan dalam bilik. Biasanya tandas ada dalam bilik utama selain di bahagian belakang (dapur).

Katanya, ustaznya memberitahu setiap kali azan, syaitan akan terkentut-kentut dan cirit birit, melarikan diri ke dalam tandas. Pendeknya syaitan suka duduk di tempat-tempat kotor seperti tandas.

Tetapi kenapa rumah-rumah sekarang ini, tandasnya ada dalam bilik ?. Takkah itu bermakna kita membela syaitan dalam bilik, katanya membuatkan saya bingung.

Betul juga cakap budak ini. Orang sekarang makin teruk dan degil, mungkin salah satu sebabnya membela syaitan dalam bilik. Anak-anak degil, berkali-kali cakap atau panggil buat tidak tahu sahaja
Suami juga degil, cakap perkara sama berulangkali, buat
sakit hati isteri. Isteri juga sama. Semua

degil-degil. Sebab dalam biliknya ada tandas. Punyanya malas orang kita, kalau nak ke bilik air, tak perlu jauh-jauh, di sebelah katilnya sudah ada bilik air.

Nampaknya orang Islam nak ikut stail orang Barat. Mereka nak jadikan rumah mereka macam hotel. Dalam bilik hotel ada tandas, jadi orang Islam yang membina mahligai mereka pun mahu buat macam itu - ada jamban dalam bilik.

Orang dulu, kalau bina tandas, mereka cari tempat jauh-jauh dari rumah. 'Bank kecil' ini memang berasingan daripada rumah mereka. Tetapi kini, orang bukan saja membina tandas dalam bilik, malah
ada melengkapkan tandas mereka sebegitu hebat seolah-olah macam tempat tidur.....

2 comments:

bella said...

sesungguhnya pemikiran anak2 kcil kt ada kbnaranya..mgapa mereka bisa brtnya sdemikian?ni krana anak2 kcil x dberikn contoh yg baik dlm proses pmbesaranya..tgk la dunia kt skrg,ibu2 yg dh bruban msih bpakaian mnjolok mata,pkai tudung tp jambul kuar stinggi gnung everest..bapa ya spttnya mnjadi pelindung kpd anak tp mnjadi setan yg mroskkn mse dpn anak2 gadis sndri,si anak pula tnpa didikn agama yg scukupnya tlh mbawa mereka ke lembah zina dn pmbuangan bayi yg x berdosa,gejala rempit yg sngup mbunuh d sbb kn pngaruh dadah,pihak berkuasa kt pula x hbis2 dgn rasuah bgaduh sesama sndri demi kpntingan diri so d mana silap kt??? sbg hamba allah kt sbgai umatnya harus la kmbali bpegang pd agama islam dn ambil al-quran sbg pegangan hidup smoga kt x lagi mnjadi hamba iblis yg sentiasa brtepuk tgn d atas kjayaanye memesongkn akidah kt sbg umat islam..kmbali pd topik kt td,syaitan ada d mana2 krn kt mghalalkn pe yg haram dn yg halal kt lalaikn...berpegang lah kpd ajaran islam smoga kt sntiasa d lindugi oleh ALLAH SWT...amin..

Ilyah.... said...

Bella : Jadikan Al-Quran sebagai panduan kita.......tq for your comment....